تاریخ شمسی : 1403/2/9 تاریخ میلادی : 4/28/2024
به وب سایت سرمایه های انسانی حسابکاران خوش آمدید
میدان آرژانتین ، خیابان وزرا خیابان ۴ کوچه نادر پلاک ۶ واحد ۱۶
info@Hesabkaran.com

مرخصی حق قانونی فرد شاغلی است که شرایط دریافت آن را دارد . پیش از توضیح قوانین مرخصی در قانون کار و نحوه محاسبه و انواع مرخصی در مورد روزهای تعطیل رسمی و مرخصی باید بدانیم قانون مرخصی چه تعریفی دارد و چه کسانی می توانند از این قانون استفاده کنند ؟ ما در این مقاله قصد داریم به مرخصی در قانون کار و افراد مشمول این قانون را بررسی کنیم، با حسابکاران همراه باشید .

مرخصی در قانون کار شامل چه کسانی می شود ؟

مرخصی در قانون کار قسمتی از روزهای کاری است که توسط شخص شاغل برای انجام امور شخصی خود مورد استفاده قرار می گیرد به بیان ساده تر شخص شاغل می تواند به انتخاب خود روزهای مشخصی از سال را در محل کار خود حاضر نشود، اما تعطیلی کاری تنها برای افرادی صدق می کند که به کاری مشغول هستند و برای آن ها حق بیمه رد می شود و افرادی که به صورت روز مزد یا ساعتی کار می کنند این قانون شامل آن ها نمی شود .افراد دیگری نیز هستند که با توافقی که میان آن ها و کارفرما صورت گرفته به صورت پاره وقت یا مشاوره ای با توجه به میزان روزهای ماه و روزهای حضورشان بیمه برای آن ها پرداخت می شود و مرخصی در قانون کار برای این افراد متفاوت خواهد بود . حسابکاران در این مقاله بخشی از نکات کاربردی در حسابداری را بیان می کند ، برای تسلط بیش تر به مباحث و ورود هرچه سریع تر به بازار کسب و کار با جمع آوری نکات و اطلاعات لازم در حسابداری آموزش صفر تا صد این رشته را برای کسانی که علاقه به فعالیت در این حرفه را دارند ، تهیه کرده است . برای کسب اطلاعات بیش تر در زمینه حسابداری و استخدام حسابدار توسط سازمان و شرکت های معتبر در سراسر کشور می توانید به وبسایت حسابکاران مراجعه نمایید .

معمولا افرادی که به صورت پاره وقت کار می کنند بیمه برای آن ها پرداخت نمی شود و مرخصی هم برای این افراد درنظر گرفته نمی شود اما در مواردی با توافق سه روز در هفته یا 15 روز در ماه میان کارگر و کارفرما صورت می گیرد و در این صورت مرخصی در قانون کار به میزان حضور افراد برای آن ها در نظر گرفته می شود . مرخصی استحقاقی در شغل های سخت و معمولی چطور محاسبه می شود ؟این مرخصی برای افراد این شرایط را به همراه دارد که می توانند در محل کار خود حاضر نشوند بدون آنکه از حقوق آن ها مبلغی کسر شود .این نوع مرخصی در قانون کار به این صورت است که با توافق کارفرما فردی که از مرخصی خود استفاده نکرده باشد می تواند در انتهای سال یا هر شش ماه پول آن را دریافت نماید و یا می تواند پرسنل را مجبور به استفاده اجباری از مرخصی های آن ها کرده و در صورت عدم استفاده به جز 9 روز تمامی مرخصی ها می سوزد .

چنان چه کارگر در حین کار فوت کند میزان مرخصی باقی مانده آن برحسب حقوق روزانه محاسبه و به وارث آن پرداخت می شود . البته برای دریافت آن مراحل مختلف و قانونی وراثت طی شود و تعدا وارث و قیم آن مشخص گردد و مبلغ مرخصی در قانون کار به آن ها پرداخت می شود . مرخصی ساعتی در قانون کار قسمتی از مرخصی استحقاقی می باشد و فرد می تواند از آن برای انجام کارهای روزانه استفاده کند .

میزان مرخصی در قانون کار به صورت ساعتی متفاوت است ، از روزی 2 ساعت تا روزی 5 الی 6 ساعت در روز مجاز به استفاده از این نوع مرخصی کارمندان می باشند .افراد و کارمندان از این نوع مرخصی برای انجام امور اداری و ضروری که نیاز به مراجعه صبح دارد می توانند استفاده کنند . نوع دیگری از مرخصی در قانون کار استعلاجی نام دارد که مخصوص زمان بیماری فرد بوده و تا بهبود کامل فرد بنا به تشخیص پزشک ادامه خواهد داشت . در این نوع مرخصی فرد بخشی از حقوق خود را بدون اضافه کاری دریافت می کند . پس از اتمام مرخصی استعلاجی با در دست داشتن مدارک پزشکی به تامین اجتماعی مراجعه کرده و تامین اجتماعی با بررسی مدارک پزشکی فرد حقوق و دستمزد فرد تا 75 درصد به عنوان حق استعلاجی پرداخت می شود . برای کسب اطلاعات بیش تر در مورد اصول حسابداری و روش های مختلف محاسبه دستمزد و حقوق کارمندان می توانید به وبسایت حسابکاران مراجعه نمایید .

همانطور که می دانید کسب اطلاع سریع و به موقع از آخرین اخبار، فراخوان های جذب نیرو و آگهی های استخدامی محلی و کشوری، مهمترین گام در جهت پیدا کردن شغل و استخدام شدن است.
اطلاعات تماس

info@Hesabkaran.com

شنبه تا چهارشنبه 8 صبح الی 5:30 عصر

میدان آرژانتین ، خیابان وزرا
خیابان ۴ کوچه نادر پلاک ۶ واحد ۱۶ 
کليه حقوق اين سايت متعلق به شرکت حسابکاران (سهامی خاص) می‌باشد.       Copyright © 2016 Hesabkaran.com